Riitatilanteet kuluttajakaupassa

 

Kuluttajariitojen vaihtoehtoista riidanratkaisua koskevat EU:n ns. ADR-direktiivi ja ODR-asetus tulevat voimaan 9.1.2016. Lakipaketin tarkoituksena on tehostaa tuomioistuinten ulkopuolisten riidanratkaisuelinten toimintaa ja helpottaa sitä myös rajat ylittävän kuluttajakaupan tilanteissa.

 

Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi.

 

Kuluttajariitalautakunnan verkkosivun osoite on

 

www.kuluttajariita.fi.

 

Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn kuluttajan tulee olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan (www.kuluttajaneuvonta.fi).

Sivustomme käyttää evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Painamalla OK hyväksyt evästeiden käytön. Osa sivuston toiminnoista vaatii evästeiden käytön toimiakseen.